Jak sen wpływa na zdrowie człowieka?

Odpowiednia ilość snu jest niezbędna do regeneracji i odpoczynku. Jest istotny głównie dla odbudowy układu nerwowego, ale przynosi dużo więcej korzyści. Zdrowy sen o odpowiedniej długości zapewni prawidłowe funkcjonowanie wielu układów, pozytywnie wpływa na gospodarkę hormonalną i energetyczną oraz poprawia stan skóry. Sen to jedna z pierwotnych potrzeb fizjologicznych człowieka. Podczas snu mózg przystępuje do naprawy uszkodzeń i pozwala na regenerację na poziomie fizycznym. Dla zdrowego snu, który ma przynieść korzyści niezbędne jest przejść wszystkie fazy snu (faza NREM i faza REM).

Jak wpływa na nasze zdrowie brak snu?

Osoby, które się nie wysypiają mają zaburzoną pracę układu nerwowego. Takie osoby są zdenerwowane, rozkojarzone, mają kłopot z utrzymaniem koncentracji czy z zapamiętywaniem. Dodatkowo widocznie spada szybkość reakcji. Brak snu sprawia, że stajemy się bardziej podatni na stres, a nawet osłabia naszą odporność. Sen pozwala na regulowanie aktywności układu hormonalnego, co sprawia, że gospodarka węglowodanowa w naszym organizmie jest lepiej zarządzana. To z kolei zapewnia utrzymanie odpowiedniej masy ciała.

Jak zadbać o odpowiednią higienę snu?

Chcąc zapewnić sobie regenerujący i odprężający sen wystarczy zadbać o kilka elementów. Przede wszystkim sypialnia powinna być miejscem, gdzie się wyciszamy, a łóżko i pościel są wygodne i dostosowane do panujących warunków. Ważny jest także wybór materaca i poduszki, aby odpowiednio ułożyć ciało do snu. W sypialni powinna panować temperatura od 18-20°C. Przed pójściem spać pomieszczenie powinno zostać wywietrzone, a w lecie można używać wiatraków lub klimatyzacji. W sypialni musi być cicho, aby bez problemów przechodzić z jednej fazy snu do kolejnej. Odpowiednia pora na pójście spać to czas, kiedy stajemy się senni. Nie ma potrzeby przedłużania tego momentu. W przypadku snu ceniona jest rutyna, czyli wstawanie i kładzenie się o tych samych porach. Dla lepszego snu zalecana jest również aktywność fizyczna, która trwa przynajmniej 30 minut. Dieta także ma wpływ, na jakość snu. Z tego powodu nie powinno się już jeść na 2-3 godziny przed snem. Unikać należy także kawy i alkoholu przed snem.

Jakie korzyści przynosi odpowiednie wysypianie się?

Wysypianie się zapewnia energię od samego rana. Trzeba zadbać o odpowiednią ilość snu przed zadaniami wymagającymi kreatywności. Odpowiednia ilość snu to również lepsze wyniki w sporcie, gdyż jesteśmy bardziej wytrzymali. Dodatkowo wysypianie się poprawia pamięć. Według przeprowadzonych badań osoby, który się wysypiają bardziej życzliwi w stosunku do innych ludzi. Nocny odpoczynek wpływa także na zdrowie, gdyż hamuje stany zapalne. Ponadto odpowiednia dawka przespanych godzin to lekarstwo na stres, a tym samym obniżenie ciśnienia krwi i poziomu złego cholesterolu. Wysypianie się chroni przed depresją i zapewnia większą kontrolę nad emocjami oraz regenerację mózgu. Odpowiednia liczba przespanych godzin to lepsze funkcjonowanie systemu immunologicznego, który skuteczniej zwalcza infekcje.